Saturday, April 9, 2011

AyAm...

aslmlkum sumer...
korg aper khabar???
sejak 2 menjak ni..aq cam xtau nak citer aper kat sini..
kadang2 tu idea dah dtg mencurah2...
last2..time duk depan laptop...sumer ilang..
otak jadi kosong n blur...
tpi arini aq ader something nak citer...
aq nak citer pasal ayam...
korg rase ni ayam aper???
bukan ayam kat lorong kunyit tu...
tpi ayam yg kiter selalu makan...hehe
sbb arini cuti..aq pon tolong la mak aq untuk pergi ke sebuah pasaraya kat kuantan ni...
nama pasaraya x perlu la aq bagitau..
kalo korg duk kuantan pon korg bole teka kot...


seperti yg kiter sedia maklum...
skank ni harga ayam sgt2 la mahal..
setakat ni..yg paling murah aq jumpa harga dier rm6.90/kg..
ader tempat sampai rm8/kg..

nak d jadi kan cerita...
harga ayam kat pasaraya tu sgt la murah iaitu rm5.49/kg...
dier limit kan sorg customer cuma bole beli 3 ekor sahaja...
dan promosi ni cuma 2 hari sahaja..
so..aq pon tolong la pilih2 ayam yg paling segar d mata aq..
sperti biasa..lepas pilih tu..aq pon bawak la untuk d timbang..
pastu aq mintak tolong pekerja kat ctu tolong potong kan sekali...
ye la..senang sikit nnt...
tpi pekerja kat ctu cam nak xnak jer potong..
muka bukan maen masam lagi bile aq suruh potong..
lantak la diorg nak wat muka camner pon kan...
janji ayam tu diorg potong....

lepas ayam tu siap d potong..aq pon pergi la kat kaunter..
ye la kan..lepas tu mesti la nak pergi bayar...
aq pon bayar la ayam tu...
lepas bayar..aq letak balik ayam tu dlm troli...
time tgh tunggu cashier tu pulang kan duit baki..
tetiba aq terbau satu mende yg sgt x enak dan meloya kan..
lebih tepat lagi ialah bau busuk...
bukan busuk skit2...
tpi busuk yg amat...sampai aq rase cam nak muntah...
aq pon tercari2 la dari mana dtg nyer bau tu..
pastu aq nampak air ayam yg aq beli tdi tu menitik..
aq pon angkat ayam tu n bau la..
masyaallah...busuk giler ayam tu...
rupa2 nyer pasaraya tu telah menjual ayam yg busuk kepada customer...huhu

no wonder la ayam tu sgt murah...
mase aq tgh dok pilih..ayam tu x berbau..
tpi lepas dah potong..bile sumer isi perut ayam tu dah kluar..baru la terpecah rahsia nya..
mungkin sbb tu jugak pekerja tu macam x suka bila aq mintak diorg potong kan ayam tu..
nasib baek aq suruh potong..
kalo x..naya la aq dah balik umah baru tau ayam tu busuk...
camner la nasib org yg beli ayam tu..tpi x suruh potong...kesian nyer..

lepas tu..aq terus la bagitau cashier tu balik..
aq cakap la ayam tu dah busuk...
naseb baek diorg x banyak songeh..
tpi untuk refund kan balik duit aq tu..lamer gak la aq tunggu..
sbb nyer diorg kater nak kena jumpa bos dulu la..
nak kena amik nama aq n alamat aq..
macam2 lagi la..
tpi xper..diorg still pulang kan balik duit tu..
kalo diorg xmau pulang kan..mmg aq nak bising la jugak..
bukan per..
knaper diorg jual ayam yg da busuk???
patut nyer time diorg potong tu lagi diorg da bagitau...
seb baek aq terbau..kalo x..huu

pengajaran nyer ialah berhati2 nak beli mende yg murah..
maksud aq ialah mende mahal yg tetiba jadi murah giler..
pastu..kalo bole time beli ayam..mintak diorg potong kan siap2...
baru la kiter tau aper yg tersurat dan tersirat nyer,,hik3
ok la..aper2 nnt aq update lagi k..
papai(^^)

5 comments:

Corat-coret said...

fuhh....! nseb dan2 tue jugak ada bukti ley tuntut balek duit....tipu cstmer...xptot....ksmpulan : jgn pcye sgt kualiti brgn jika ada harga runtuh... =p

eDdY said...

Corat-coret>>>
betol2...sgt2 bernaseb baek...
suka kesimpulan tu..(^^)

Corat-coret said...

hehe....tq...kisah yg mnrik yg ley jd pgjrn utk org kt luar.. =p

Fendi said...

ade pulak mcm 2..jual ayam busuk..nanti x berkat baru tau..

eDdY said...

Fendi>>>
tu la pasal...xtau la...huuu